برای تشریح بهتر این مطلب ، نخست از هواپیمایی شروع می کنیم که با سرعت معمولی و کمتر از سرعت صوت، حرکت می کند .
همچنانکه هواپیما به پیش می رود ،دماغه آن تولید موج فشار می کند .
موج افشار براثر حرکت هواپیما وبه علت انباشته شدن ذرات هوا در جلوی دماغه آن ایجاد می شود .
در پیشاپیش هواپیما ، موج فشار به سرعت صوت حرکت می کند .
چون هنوز سرعت خود هواپیما به سرعت صوت نرسیده است ، لذا موج فشار در پیشاپیش دماغه آن بسمت جلو یورش می برد ودر نتیجه هوا به آرامی از روی بال هواپیما می گذرد ، و هواپیما بدون تولید هیچ صدایی گوشخراشی به پیش می رود .
اکنون فرض کنیم که هواپیما به سرعت صوت حرکت می کند . در اینصورت هیچ موج فشاری در هوای قسمت جلوی دماغه آن ایجاد نخواهد شد .
زیرا سرعت هواپیما وسرعت موج فشار هر دو با هم یکسان گردیده اند .
در این صورت موج فشار در جلوی بالهای هواپیما انباشته می شود و در نتیجه مو ج متراکمی را با نام موج ضربه ای پدید می آورد که فشار عظیمی بر بالهای هواپیما وارد می سازد .
پیش از آنکه هواپیما به سرعت صوت برسد و یا سریعتر از آن حرکت کند ، چنین پنداشته می شود که موج ضربه ای و فشار ذرات هوا نوعی مانع به نام ((دیوار صوت )) برایش ایجاد کرده اند .
اما در واقع این دیوار هرگز بوجود نیامده است ، چه مهندسین هوانوردی چاره ای اندیشیده اند
تا هواپیما بتواند برا اینگونه موانع چیره شود .
اما وقتی که هواپیما از دیوار صوتی عبور می کند ، صدای مهیبی از آن به گوش می رسد .
این صدا به علت همان موج ضربه ای است که دربالا بیان کردیم .
پس موج ضربه ای هنگامی پدید می آید که سرعت خود هواپیما با سرعت موج فشار یکسان می شود .